Update på arbeidet

På tide med en oppdatering på hvordan det går med arbeidet vårt her i Tanzania!

CHRISC
Christian Sports Contact bruker idrett som et verktøy for å kunne utruste unge med kunnskap og ferdigheter. Dette gjør CHRISC på mange forskjellige måter. Jeg har vært til stede på mange idrettsdager arrangert av CHRISC. Der kan ungdom komme for å være med på f eks fotballturneringer. I løpet av dagen blir det også holdt et kort seminar der alle deltakerne er til stede. Der blir man undervist i ulike emner som HIV/AIDS, førstehjelp, fair play, lifeskills, rusmisbruk og evangelisering.

Volleyballjentene mine

Volleyballjentene mine

Volleyball
To ganger i uka trener jeg barneskolejenter i volleyball. Det begynte med ca 25 12-årige jenter, men nå er vi nede i en kjerne på ca 12 jenter. I begynnelsen var det utfordrende å ha treninger for jenter som så helt prikk like ut (alle med skoleuniform og kortklippt hår) og som nesten bare kan swahili. Men nå kan jeg navnene på alle og kjenner alle igjen. Swahilien kommer seg veldig og det er skikkelig gøy for både meg å de å ha treninger. Nivået er ikke så veldig bra, men for en utvikling de har hatt siden vi begynte! Veldig gøy å se! Nå går ballen som regel over på serve 🙂

Volleyballøvelser

Volleyballøvelser

Fungames

En gang i uka leder jeg en Fungames-trening. Fungames er noe nytt her i Tanzania. Selve treningen kan minne om en gymtime fra barneskolen eller en KRIK-trening med masse leker. Der kan de ha det gøy med mange forskjellige leker som Kanonball, Slåball, stivheks, hinkebryting, haien kommer, stratego og Hi-Ha-Ho. Gjennom lekene kan barna lære masse om samarbeid, ærlighet, fairplay og andre viktige egenskaper.

Fungames

Fungames

Gøye og utfordrende treninger
Treningene starter og slutter alltid med fellesbønn. Noe som gjør treningene mer utfordrende er kommunikasjonen. Barneskoleelevene har hatt veldig lite engelskundervisning slik at det eneste språket de snakker bra er swahili. Jeg har lært meg litt av språket, men forklaringene går mye i en blanding av kroppspråk, gebrokken swahili og engelsk. Men ungene er veldig ivrige, så sammen klarer vi å ha det veldig gøy.

Leking på fungamestrening

Leking på fungamestrening

Media
Utenom å lede treninger driver jeg også med litt kontorarbeid for CHRISC. Jeg er med i CHRISC Tanzanias media-team, som oppdaterer nettsiden til CHRISC Tanzania med artikler, intervju, bilder og videoer fra ulike arrangementer i regi av CHRISC.
Nettsiden kan du finne på http://tanzania.chrisc.org/

Noen av fungamesdeltakerne :)

Noen av fungamesdeltakerne 🙂


Vi koser oss skikkelig! 😀

Leave a comment